چمران : باید به سمت قطار‌های پرسرعت حرکت کنیم
چمران : باید به سمت قطار‌های پرسرعت حرکت کنیم
رئیس شورای اسلامی شهر تهران در حاشیه دویست و هشتاد و هشتمین جلسه شورا در جمع خبرنگاران تاکید کرد باید به سوی قطار‌های پرسرعت حرکت کنیم.

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، مهدی چمران  گفت: موضوع قطار‌های پرسرعت در دوره دوم شورا مطرح و بررسی و در آن زمان پیشنهاد شد که میان فرودگاه مهرآباد و فرودگاه حضرت امام قطار پرسرعت راه اندازی شود.
وی افزود: حتی در آن زمان پیشنهاد شد که نه تنها به فرودگاه بلکه به قم، شیراز، مشهد و سایر کشور‌ها هم این اقدام صورت گیرد. در خصوص قطار تهران مشهد شهردار وقت قراردادی منعقد کرد، اما عملیاتی نشد و اعتبارات لازم برای این منظور تأمین نگردیدد.
چمران ادامه داد: چند دستگاه برای انجام این امر دخیل بودند البته زیرساخت‌های لازم نیز باید از قبل آماده شود. قطاری که مد نظر ما بود قطار مغناطیسی بود که علاوه بر سرعت، سیستم رانش متفاوتی دارد و تنها کشور‌های معدودی از این فناوری گرانقیمت استفاده می‌کنند.
وی در خصوص بازدید از پایانه شرق و زمان بهره برداری از این پایانه هم گفت: می‌توان گفت که این پایانه  رسماً کار خود را آغاز کرده و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است و تا آنجا که مطلع هستیم؛ شهروندان گله‌ای از جابجایی‌ها نداشتند و تنها مباحثی که مطرح شد مربوط به انتقال وسایل نقلیه به این مکان بود که گویا معترضین در خصوص اتوبوس‌هایی که برای انتقال شهروندان به این ترمینال تعبیه شده اطلاعی نداشتند.
چمران ادامه داد: کمبود‌ها و خلا‌هایی که در این ترمینال وجود دارد بیشتر مربوط به مسائل جانبی است موضوعاتی از قبیل انبار و خدماتی که باید ارائه شود.
وی در  ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص آغاز به کار رسمی قطار ملی مترو  نیز توضیح داد: قطار ملی قبلاً کار خود را آغاز کرده بود نمونه آن در طرح تهران-پرند قابل مشاهده است که با گذشت این مدت زمان از آغاز به کار آن باید دیگر آزمایش خود را پس داده باشد.
چمران : باید به سمت قطار‌های پرسرعت حرکت کنیم
شهرداری  منابع مالی  خرید واگن‌های متروی  ازچین را تامین کرده است

رئیس شورای شهر تهران در ادامه با بیان اینکه شهرداری برای خرید واگن‌های متروی چینی بخشی از منابع مالی را که باید تأمین می کرد، انجام داده و مشکلی ندارد، گفت:  اصرار ما این بود که ۴۰۰ دستگاه اتوبوس دو کابین خریداری و تا قبل از عید وارد شود تا شاهد گشایش در حمل و نقل درون شهری باشیم، اما چون هنوز عملیاتی نشده نمی‌خواستم بازگو کنم.
وی با اشاره به اینکه قرارداد اتوبوس ها منعقد و منابع ارزی و ریالی آن تأمین شده و این جدا از قرارداد‌های قبل است، تصریح کرد:  عملیاتی شدن این قرارداد‌ها مهم است؛ هرچند ضمانت‌های بانکی صورت گرفته است. در بودجه سال قبل ۱۰ هزار میلیارد تومان و امسال ۱۵ هزار میلیارد تومان برای تأمین منابع مالی تاکسی، اتوبوس و مترو اختصاص داده شد.
وی گفت: شهر‌هایی که در دنیا سال‌ها پیش آلوده بودند، امروز دیگر آلوده نیستند، چون به سمت برقی‌سازی رفته‌اند. بایستی مباحث را دنبال کنیم تا به نتیجه برسیم.

چمران : باید به سمت قطار‌های پرسرعت حرکت کنیم


رانندگان تاکسی و اتوبوسرانی مهمترین رکن حمل و نقل شهری هستند

عضو شورای شهر تهران با اشاره به نامگذاری روز ۲۶ آذر به نام حمل و نقل و رانندگان اظهار داشت: نیرو‌های انسانی خدوم حمل و نقل عمومی یعنی رانندگان تاکسی و اتوبوسرانی سرمایه اصلی حمل و نقل عمومی هستند. علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران در دویست و هشتاد و هشتمین جلسه صحن شورا، با یادآوری سالروز وفات حضرت‌ام البنین (س) گفت: نامگذاری این روز به نام مادران و همسران شهدا بسیار بجا و دقیق است.
عضو شورای شهر تهران همچنین به برگزاری نشست «شهرداران برای صلح» در استانبول ترکیه با حضور شهرداران شهر‌های بزرگ غرب آسیا و شمال آفریقا اشاره و تصریح کرد: عبدالمطهر محمدخانی، رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران به عنوان نماینده پایتخت ایران عزیز ما، به درستی در این نشست از شهدای غزه و لبنان به ویژه کودکان شهید، یاد کرد. این درحالی بود که  کشور میزبان اکنون در بحران‌های منطقه‌ای و موضوع سوریه نقش مناسبی را برعهده نگرفته و به کمک صهیونیست‌ها آمده است.

چمران : باید به سمت قطار‌های پرسرعت حرکت کنیم
 خاموشی چراغ بزرگراه‌ها باعث بی نظمی و افزایش تصادفات شده است 

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران نیز در نشست امروز شورای شهر  گفت: ناترازی انرژی در کشور موجب قطعی برق واحد‌های مسکونی، بزرگراهها و چراغ‌های راهنمایی و  تشدید بی نظمی و افزایش تصادفات شده است.
سوده نجفی با اشاره به مخالفت پلیس در مورد خاموشی چراغ‌ها در بزرگراه‌ها، گفت: باید از علائم شب رنگ در اتوبان‌ها استفاده شود؛ اما در هیچ یک از بزرگراه‌ها این علائم نیست و از شهرداری تهران می‌خواهم که از علائم هشداری و شب رنگ که روش معمول در سایر کشور‌ها است، استفاده کند.
نجفی با بیان اینکه ۶۱ درصد تصادفات شهر تهران در اتوبان‌ها رخ می‌دهد، گفت: همچنین بر اساس اعلام سازمان هواشناسی در تهران امکان بارش برف وجود دارد که لازم است شهرداری تهران آماده باشد تا دوباره نگویند که یکدفعه‌ای شد و ما نمی‌دانستیم.

چمران : باید به سمت قطار‌های پرسرعت حرکت کنیم
اشکالات و نواقص طرح «من شهردارم ۲» هنوز برطرف نشده است 

در ادامه جلسه امروز شورای شهر ، ناصر امانی در تذکر پیش از دستور خود گفت: سال گذشته در مورد اشکالات و نواقص طرح «من شهردارم ۲» به شهردار تهران نامه نوشتم و رفع مشکلات دراین زمینه را خواستار شدم اما نه تنها این مشکلات حل نشده؛ بلکه به شکل گسترده‌تر و حتی در روز‌های تعطیل این اشکالات و نواقص وجود دارد.
وی ضمن قرائت نامه سال گذشته خود به شهردار تهران، گفت: حالا یک سال از این نامه گذشته و به نامه من جواب داده نشد و چندی پیش که خانم سلیمانی در این مورد تذکر دادند تازه به نامه من هم بعد از یکسال جواب دادند و معاون برنامه ریزی در پاسخ گفته است که این تخلفات استثنا است، اما گویا این یک روش و قاعده مشخص است و باید این روش قطع شود.

چمران : باید به سمت قطار‌های پرسرعت حرکت کنیم
انتقال پایتخت راه حل کاهش آلودگی هوا نیست

احمد صادقی، دیگر عضو شورای شهر تهران در جلسه امروز با تأکید بر موضوع انتقال پایتخت به عنوان یک راه حل برای کاهش آلودگی هوا، گفت: این موضوع در شرایط امروز جامعه امکان پذیر نیست و هزینه‌های هنگفتی دارد و پیشنهاد ما این است که بخشی از این هزینه را در اختیار شهرداری قرار دهند تا صرف خرید وسایل حمل و نقل عمومی پاک شود.
صادقی  با بیان اینکه در کشور اقداماتی انجام و یا جلوی آن گرفته می‌شود، گفت: سال‌هاست که آلودگی هوا و ترافیک به عنوان معضلات اصلی نه تنها در تهران بلکه دیگر شهر‌ها نیز مطرح است و اگر ترافیک حل و فصل شود ناترازی انرژی به حد زیادی کاهش می‌یابد؛ اما با کج سلیقگی‌ها موانعی برای زندگی با کیفیت مردم، ایجاد می‌شود.
وی در ادامه  با اشاره به تردد سه میلیون دستگاه موتورسیکلت کاربراتوری، تصریح کرد: حمایت نکردن دولت باعث شده برقی سازی موتورسیکلت‌ها که از سوی شهرداری دنبال شد، به نتیجه نرسد.
صادقی همچنین با بیان اینکه مترو نیازمند ورود واگن‌های جدید است، گفت: واردات واگن نیز نیازمند مشارکت دولت است و به رئیس جمهور پیشنهاد می‌دهیم که سهم دولت از توسعه حمل و نقل عمومی به شهرداری تهران و شهرداری سایر کلانشهر‌ها پرداخت شود.
وی ادامه داد: برگزاری نمایشگاه در خیابان سئول از جمله درگیری‌های سال‌های اخیر است و این موضوع از سوی دولت نادیده گرفته می‌شود در حالی‌که عدم برگزاری نمایشگاه‌ها در این فضا منجر به کاهش ترافیک و آلودگی هوا می‌شود.

چمران : باید به سمت قطار‌های پرسرعت حرکت کنیم
شماره‌گذاری پلاک‌های جدید در تهران ساماندهی شود

مهدی اقراریان ، عضو شورای شهر تهران هم در جلسه امروز  با تأکید بر ساماندهی روند شماره‌گذاری پلاک‌های جدید در تهران، گفت: شماره گذاری این تعداد خودرو و موتورسیکلت در تهران تا چه زمانی باید ادامه پیدا کند؟ در چین محدودیت در شماره گذاری خودرو‌ها اعمال شده است.
اقراریان همچنین با اشاره به آلودگی هوای تهران گفت: توسعه ناوگان حمل و نقل تنها راه کاهش آلودگی هوا نیست و همه اعضای شهرداری، شورای شهر و اساتید دانشگاه دست بر دست هم بگذاریم و مشکلات را حل کنیم.
وی افزود: ببینید چین در کمتر از چهار سال چقدر توانسته وضعیت آلودگی هوا در برخی شهرهایش را حل کند. ما هم باید از آنها یاد بگیریم چرا که تهران نیاز به مداخله فوری و شجاعت در تصمیم گیری دارد.