استفاده از هوش مصنوعی برای نظارت بر ارائه خدمات پزشکی
استفاده از هوش مصنوعی برای نظارت بر ارائه خدمات پزشکی
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران از استفاده هوش مصنوعی برای نظارت بر ارائه خدمات پزشکی خبر داد.

محمدمهدی ناصحی گفت:. استفاده از هوش مصنوعی در روند نظارت سبب می‌شود که نسبت به مسائل آگاه شویم؛ به طور مثال، اگر فقط یک زانوی بیمار درد می‌کند و به پروتز نیاز دارد، می‌بایست فقط یک پروتز برای این بیمار درنظر گرفته شود و نباید چندین پروتز برای او درنظر گرفت. با استفاده از فناوری‌های نوین می‌توانیم بر چنین مسائلی نظارت کنیم.

وی درباره پیشگیری از هدر رفت دارویی و تجهیزات پزشکی توضیح داد: سازمان بیمه سلامت ایران با معاونت علمی ریاست‌جمهوری و شرکت‌های دانش‌بنیان در حال همکاری است که از فناوری هوش مصنوعی در تمام مراحل نظارتی استفاده کند.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران همچنین درباره منابع بیمه برای جبران ضعف مالی گفت: هنگامی که میزان هزینه‌های صندوق بیمه سلامت ایران را در سال گذشته بررسی کردیم، متوجه شدیم که بیمارستانی در یکی از استان‌های کشور یک خدمت را ۱۶ مرتبه در یک روز و یک ساعت تکرار کرده است. ثبت ۱۶ مرتبه یک خدمت در یک روز و یک ساعت برای دریافت منابع از بیمه یک کار غیراخلاقی است و سبب هدر رفت منابع کشور می‌شود. بیمارستان‌ها نباید ضعف مالی خود را به این طریق جبران کنند؛ چرا که چنین روشی منطقی نیست.

وی با بیان اینکه نظارت سازمان بیمه سلامت بر روند ارائه خدمات همه‌جانبه است، تصریح کرد: نظارت می‌بایست همه‌جانبه و تلفیقی از نظارت حضوری و مجازی با استفاده از سیستم‌های جدید نظارتی باشد و نباید نگاه کلی داشته باشیم.

ناصحی تاکید کرد: برنامه‌های نظارتی در حال اجرا است، اما فرایند نظارت‌ها می‌بایست به خوبی تعریف شود و تمام سامانه‌ها می‌بایست از قواعد لازم برخوردار باشند.

  • منبع خبر : خبرگزاری صدا و سیما